31 March 2012

Orang Dok Nampak Haram Bende Yang Kecik Sampai Terlupe Benda Yang Betul2 Haram!

Assalamualaikum...

Haiya...udoh lame kawe dop masuk blogger ni...hahaha...btw entri kali ni aku nak cite pasal HARAM...hahaha haram?


Kenape haram? ye lah...sekarang ni aku dok tengok (especially kat Facebook la) orang senang-senang je jatuhkan hukum kat sesetengah bende...contoh haram couple la, haram ade teddy bear la, haram itu la haram ini la...

Tapi yang memusykilkan aku...ade diorang pernah nampak bende yang sebetul-betulnya haram? Maksud aku janganlah terlampau nak haramkan bende-bende yang remeh sampaikan bende yang sepatutnya diwar-warkan haram buat macam tak nampak je...

Macam contoh...orang dok kate couple tu haram...tapi aku tak pernah pulak dengar ade fatwa ni sejak dulu lagi...setahu aku, dalam Al-Quran mengatakan yang haram itu zina...couple bermaksud bercinta (aku geli sebenarnye nak guna perkataan couple...hahaha...) dan Allah telah menciptakan salah satu fitrah manusia iaitu bercinta...

Sedangkan ketika Nabi Adam tidur, diciptakan-Nya Hawa dari tulang rusuk kiri Nabi Adam...kenape? Sebab Dia tidak mahu Nabi Adam kesepian,  jadi diciptakan-Nya Hawa untuk Adam...

Bagi aku, bercinta tidak salah...tetapi anak-anak muda sekarang telah menyalah tafsirkan cinta sehingga terjadinya zina...jadi jangan mudah jatuh hukum pada cinta...dibuatnye kalau tetibe dua orang yang memang ikhlas nak bercinta sampai nak kahwin, dengar je bende ni, terus putus di tengah jalan...tak pasal-pasal...kesian cinta tak bersalah sebab cinta tu kan fitrah manusia yang diciptakan Allah buat makhluk-Nya? tak pasal-pasal kejadian Allah diharamkan...

Kalau nak jatuh hukum pun...biar la betul-betul ayat die...contoh, haram berdua-duaan...kalau pasangan bercinta keluar ramai-ramai dengan kawan atau keluar sekali dengan famili masing-masing...still kire haram ke couple tu?

Tapi aku memang setuju ayat Ustaz Azhar Idrus (UAI), couple jadi haram kalau tak de niat nak kahwin...ha macam tu barula betul...ni main buat ayat je...kan?

Dah panjang aku melalut...ok sebenarnye aku dok pelik...sesetengah orang yang rase dirinye alim dok war-warkan couple tu haram or itu ini tu haram...tapi diorang pernah tak mewar-warkan yang judi, murtad, syirik, khurafat tu lebih haram? dan pernah tak diorang cakap yang fatwa dah keluar yang rokok tu haram sebab memudaratkan diri?

Ade, tapi MINIMUM! diorang lebih nampak bende remeh daripada bende penting (hakikat manusia ! )... rasenye lebih ramai yang buat bende-bende yang sememangnya haram yang tak pernah wujud dalam anugerah Allah buat makhluknya...tapi ramai yang tutup mata sebab sibuk nak mengatakan couple tu haram...

Tadi jam kat Taman Seri Gombak kat kedai Fasa 1 sebab orang dok berpusu-pusu beli nombor ekor...memang sakit hati la kan...dah la judi tu haram...menyusahkan orang lain pulak...nak mudarat, mudarat la sorang diri...jangan libatkan orang lain...yang judi ni tak nak pulak war-warkan haram sebab bende dah memang haram...bende yang besar tak nampak, yang remeh pulak dikecoh-kecohkan...

Lagi satu...ade sorang kawan aku ni (jangan terasa sape yang terkene... :) ) die dok pum pang pum pang kate couple tu haram...mengalahkan UAI...tapi kat mulut, BERASAP hisap rokok...kotak rokok bersepah atas meja...kan fatwa dah keluar merokok tu haram sebab memudaratkan diri? jadi ape yang boleh aku katekan? sebab tu aku cakap  yang remeh nampak haram...yang besar tak nampak pulak haram...

Bukanlah aku dok menyokong couple ni...tak semua bende tak baik datang dari couple...sebab tu ade je jemputan ke majlis-majlis walimatul urus setiap kali cuti sekolah...sebab yang salah manusia tu sendiri, bukannye couple @ bercinta ni...

Aku bukannya seorang yang bijak dalam bab-bab agama ni...tapi aku pun tak jahil! sebab aku tak rase mereka (bukan ustaz-ustaz yang sememangnya ustaz tu ye? ) yang dok jatuhkan haram itu haram ini cukup solat lima waktunye, siap bonus solat-solat sunat lagi...jadi better suruh orang cukupkan solat dan tinggalkan bende-bende yang sememangnya haram dalam Al-Quran sebelum nak mengeluarkan fatwa sendiri...mengalahkan ustaz-ustaz yang sememangnya berpengalaman (selalu yang gemar lebih sudu dari kuah ni admin fanpage Facebook la)...

Ustaz-ustaz cakap bagi perhabis...diorang dok sampaikan kat orang ramai bagi sekerat...macam UAI cakap couple tu haram KALAU TAK DE NIAT NAK KAHWIN, kemudian dah kahwin nanti taubat mintak Allah ampunkan dosa-dosa ketika bercouple dulu...ni admin-admin fanpage terus je bagi ayat COUPLE TU HARAM...tak bagi habis...kan dah naya? sama la macam fesyen tudung Hana Tajima...ade sorang ustaz ni (aku tak ingat name) cakap tak pe...sekurang-kurangnya orang tu dah ade niat nak bertudung...lame-lame nanti die tutup aurat lah...tak pasal-pasal ade admin tu post tudung Hana Tajima tu haram...ewahhhhh...

So it's up to you to agree or disagree with me...everyone has their own point of view...ape yang baik datang dari Allah dan ape yang buruk datang dari aku (manusia)...sekian Assalamualaikum...annyeong!

No comments:

Post a Comment