07 June 2012

Jangan Merajuk Hati, Biarkan Doa Memujukmu


Duhai hati...
Menapa engkau diciptakan Tuhan terlalu tipis sifatnya...
Sehingga engkau mudah tersentuh...
Walaupun hanya sebesar kuman kesakitan yang menyentuh...

Tolonglah hati...
Aku tak sanggup lagi menanggung sakit...
Apabila engkau diracun...
Oleh kekejaman duniawi...

Tahukah hati...
Khilafnya aku mempersoalkan...
Mengapa Tuhan ciptakan engkau sebegitu rupa...
Hanya dewi sahaja harus mengalaminya...
Mengapa tidak sang arjuna yang harus mengharungi...
Kesakitanmu?

Sesungguhnya hati...
Baru ku tahu...
Mengapa sebegitu kehendak Tuhan...
Arjuna ditanam sifat api padamu...
Dan dewi ditanam sifat air ke dalammu...
Sehingga mudah sahaja rajuk menjadi teman...

Wahai hati...
Sesungguhnya Tuhan menjadikanmu sebegitu...
Supaya aku bisa mempunyai naluri keibuan...
Yang lembut untukku mendidik anak-anakku kelak...
Yang cekal supaya aku tabah mengharungi masalah...
Yang damai sebagai penghibur imamku...
Dan yang tenang bagi menghilangkan resahku...

Dan hati...
Jika kau bersahabat dengan rajuk...
Aku tahu apa yang bisa menjadikan kau sejuk...
Cukuplah doa ke hadrat-Nya...
Mendoakan kesejahteraan imamku...
Mendoakan kebaikan saudara dan sahabatku...
Dan mendoakan ketenangan diriku...
Itulah sebaik-baik pujukan buatmu, hati...

No comments:

Post a Comment