08 June 2011

Macam2 Hal:Kenape Suami Suke Cari Perempuan Lain Bile Isteri Dah Tak Cantik+Sakit?

Assalamualaikum...Hari ni aku nak post pasal bende ni...tengah hangat la jugak....dalam akhbar Metro hari ini ade berite pasal sorang atuk umur 60++ tahun cari janda lain untuk puaskan nafsu sebab bini die sakit...WHAT THE....?

Itulah masalah lelaki sekarang...memang la perempuan pun kadang-kadang ade yang curang...tapi majoritinye curang sebab suami curang+suami tak bagi nafkah...tapi banyak faktor yang menyebabkan suami curang...antaranya:

1)Alasannya "Bini aku dah tak lawa...dah tak pandai jage muke agaknye!"

2)Die kate "Bini aku dah gemuk, malu aku nak bawak die keluar...dulu slim je!"

3)Kononnya, "Bini aku asyik sakit je...sah-sah aku yang kene jage...tension aku!"

4)Gebang si suami "Dulu pandai masak...sekarang semua masin ni apehal?"

5)Adunya "Dulu bini aku seksi wooo...sekarang dah insaf agaknye...aku kawin dengan die pun sebab die seksi...dah nak bertutup-tutup, aku cari la lain!"

6)Yang ni paling best, nampak perempuan lain yang 100000x lebih cantik+slim+seksi dari bini die...

Sape nak bangkang, bangkang la...tapi nak tau betul ke tidak, tepuk dada tanye la selera...alasan di atas ni memang tepat sebab aku follow kes cerai-cerai kat Astro Oasis dulu dan alasan kat atas ni la yang selalu timbul...

Tapi aku bukan nak cerite pasal ni sangat...aku nak cerite pasal kisah hidup sepasang suami isteri ini yang aku harap akan menjadi teladan untuk semua bakal suami...

Aku ambil contoh tak jauh...aku ambil mak bapak aku je...

"Abah aku berkahwin dengan emak aku kira-kira 30 tahun yang lalu...dulu emak slim...sangat slim...cantik...tapi disebabkan mak dah ada enam orang anak...fizikalnya semakin berubah...semakin berisi...semakin pucat...

Tapi abah tak pernah kisah akan fizikal mak...sebab dia tahu mengapa emak berisi, sebab emak terpaksa makan lebihan anak-anaknya...takut membazir...abah tak pernah kisah akan rupa emak...sebab dia tahu emak tiada masa nak buat rawatan muka sebab sibuk menjaga enam orang anaknya...hanya bedak sejuk jadi peneman emak...pernah emak masak tak berapa sedap...tapi abah tak pernah bising sebab abah tahu...emak tak boleh tumpukan perhatian pada kerja-kerja memasak bila mendidik anak-anak yang sedang membesar...

Kalau kawan-kawan abah ajak keluar minum...abah mesti ajak emak...tak pernahnya abah tak ajak mak...

Bukan mereka tidak bergaduh besar...tapi aku tabik abah sebab dia tak pernah angkat tangan pada emak...

Waktu umur aku 11 tahun...emak dimasukkan ke wad sebab kekurangan haemoglobin dalam darah...aku tau abah la orang yang paling risau tapi dia tak tunjuk walau sekelumit pun sebab die tak nak emak tahu yang dia risau...

Dia juga tak menjaga emak dekat hospital...bukan sebab abah tak sayang emak...tapi dia nak ambil alih tugas emak jaga anak-anak dekat rumah...abah tak risaukan emak sebab ada jururawat yang jaga emak...tapi dia risau kalau anak-anak dia tunggang-langgang dekat rumah kalau dia jaga emak dekat hospital...dia tak nak bila emak balik nanti rumah bersepah dan buat emak tambah pening lagi...begitu abah sayang dekat emak...

Bila aku naik sekolah menengah...emak diuji lagi...emak kena diabetes...yang menyebabkan emak kena berulang alik ke klinik kesihatan...emak tak reti memandu...jadi abahla yang bawa emak bila emak nak dapatkan rawatan atau pemeriksaan kesihatan...abah tak pernah merungut walaupun kena bangun pagi-pagi hantar emak...kemudian tunggu emak telefon dekat rumah suruh ambil dan patah balik ke klinik nak bawa emak balik...

Bila emak dah tak sihat+sakit lutut...kadang-kadang emak tak sempat buat sarapan...kadang-kadang aku pergi sekolah tak sarapan pun...tapi aku tak marah pun...bila emak tak larat, abah la yang masak air lepas tu masak nasi goreng...lepas tu abah kejut emak suruh buat kopi panas sebab abah tak tahu sangat buat kopi...sweet betul bila tengok emak dengan abah bekerja dekat dapur...

Kadang-kadang abah ajak aku buat sarapan sebab tak nak kejutkan mak...seronoknya time tu...

Hari tu...kita orang satu famili ada yang puasa ganti, abah dengan emak nak puasa sunat...abah yang siapkan juadah sahur sebab mak terbangun lambat...siap dah hidang atas meja lagi...

Tapi lepas sahur...abah mengadu sakit dada...lepas itu abah muntah...habis hidangan sahur dalam perut abah yang tak sempat hadam terhambur keluar...emak dah gelabah...emak tak macam abah...dulu emak sakit abah tenang je tak tunjuk dekat orang...emak panggil abang-abang aku, kakak aku dan aku bangun tengok abah kenapa...

Emak tanya abah nak pergi hospital tak...mulanya abah tak nak...macam seolah-olah dia tak nak menyusahkan emak dengan anak-anaknya...tapi emak terus juga tanya sampai la abah kata nak...semua pakat ambil barang-barang abah...aku ambil baju, kakak aku ambil dompet, abang aku ambil jam dengan cermin mata...abah tak nak pakai semua tu...selamatla abah nak pakai baju...aku pakaikan abah baju...

Sembilan hari abah tak sedarkan diri kat hospital...emak yang jaga abah...emak tak jaga kita orang kat rumah pun macam abah buat masa emak masuk hospital...tapi kita orang tak marah sebab kita orang boleh jaga diri...lagipun dulu abah jaga emak...sekarang abah perlukan emak untuk jaga dia...tapi Allah lebih sayangkan abah...detik sembilan hari itu telah menyeksakan emak dan pengakhiran hari yang kesembilan itu begitu memedihkan...

Tapi emak belajar dari abah...emak tak tunjukkan pun sedih emak...abah pernah pesan pada kita orang...kalau abah pergi dulu...jangan sedih...jangan menangis...tapi minta maaf abah...kita orang manusia kerdil...kita orang tak dapat tahan air mata macam yang emak buat...

Sekarang ini...emak selalu lawat rumah abah kat kampung...emak minta tolong Adang atau Kakwe hantarkan emak ke rumah abah...rumah Abang Am pun ada sekali...oh aku lupa bagi tahu...abang kelima aku telah menemui Maha Pencipta terlebih dahulu...emak terlalu sayangkan abah atas segala pengorbanannya, kasih sayangnya...walaupun abah panas baran...tapi abah pandai memujuk...

Sesungguhnya abah sayangkan emak tak kira macam mana rupa emak, dan Allah telah mengurniakan kebahagiaan yang agung buat abah...iaitu meninggal dunia di sisi emak dan anak-anaknya...sebab abah tak pernah meninggalkan emak seorang diri dan Allah takkan biarkan hamba-Nya yang menjalankan amanah sebagai ketua keluarga meninggal tanpa keluarga di sisi...syukur ya Allah kerana Kau ambil abah aku dalam keadaan yang mulia..."

Jadi adakah kaum suami mampu buat seperti apa yang arwah abah aku buat dan menerima ganjaran sepertinya juga?Kalau tak mampu...bersedia la "pergi" seorang diri tanpa siapa-siapa pun di sisi...

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment