14 December 2011

Kahwin Bukan Hanya Pada Nama

Assalamualaikum...

Wah wah wah...tajuk kahwin je kan...hahaha...lantak la...aku dah umo 18 tahun...dah nak masuk 19 sebenarnye....hahaha

Tapi sebenarnye aku bukan saje-saje nak post pasal bende kahwin ni....macam biase la, aku terbace kat news feed Facebook aku...ade status ni memang menarik minat aku la....budaknye lagi muda la dari aku....die post status die dah pandai masak, so dah boleh kahwin...(sori kalau orang tu marah eh?)

Nak tergelak jugak aku bace...yelah...aku dah masuk umo layak kahwin pun tak de nye nak buat confession macam tu....ni budak sekolah je kot....malu aku ngan budak tu...hahaha...

Ok, tak de masalah kalau adik nak kahwin....nenek moyang akak pun ade selamber dek je kahwin umo 12 tahun...tapi adik tahu tak ape tanggung jawab selepas kahwin?Kahwin bukan sekadar pada pandai masak je...kahwin juga memerlukan kita (orang perempuan) :

1) Mematuhi dan mentaati suami kita;
2)Menjaga anak-anak bila dah ade anak;
3)Ber"kahwin" sekali dengan keluarga mentua;

4)Kene ringankan beban suami (apabila dah kahwin, suami yang akan tanggung dosa kita, so kalau yang tak tutup aurat, tutup la, kalau sembahyang rongak, cukup2 kan sembahyang tu);
5)Bersedia dari segi fizikal, mental dan emosi;

6)Tinggalkan kehidupan yang terlampau sosial (pade yang gemar bersosial la);

7)Kene jage maruah suami;

8)Kene belajar bertolak-ansur dengan suami (ni pade yang bersikap childish, kurang2 kan lah sikap macam tu...bila gaduh laki bini nanti...susah!);

9)Kene cukupkan diri dengan ilmu dunie dan akhirat (tanggungjawab isteri juga menjadi guru kepada anak-anak, kalau takde ilmu, macam mane nak jadi ibu bertanggung jawab?);

10)Jangan suke susahkan suami (siape yang suke boros, henti-hentikanlah tabiat tu...nanti mengurangkan ekonomi bersame je...nanti tu la yang jadi gaduh)


Ini antara tanggungjawab seorang isteri...so adakah dalam usia 15 tahun, pada zaman serba moden ni...adik mampu pikul semua tanggungjawab ni? kalau ramai yang mampu...takkan adenye kes buang anak luar nikah kan?

Sedangkan aku yang dah tua ni pun tengah praktis dan bersedia sebelum berfikir lebih jauh macam tu (maksudnye kahwinla)...tipu lah kalau aku tak nak relationship aku berakhir dengan ikatan yang sah...tapi aku tahu banyak cabarannye...sebab tu banyak kes cerai sekarang ni, sebab tak bersedia nak pikul tanggung jawab tu...

Jadi sebelum sewenang-wenangnye nak ucapkan/tuliskan ayat-ayat "aku nak kahwin", fikir dulu tanggungjawab selepas kahwin ye?

Sekian, Assalamualaikum, annyeong!

p/s : siape yang terase aku mintak maaf, post ni sekadar renungan bersame je...ok?

No comments:

Post a Comment