16 March 2012

Tawakal Memang Bagus, Tapi Tawakal Tanpa Usaha Memang Sangat Tak Bagus!

Assalamualaikum...

Entri aku kali ni bunyi macam Islamik sikit kan? hahaha...boleh la...tapi entri aku kali ni nak menyentuh banyak perkara, bukan dari segi Islamik saje...


Aku tengok banyak fanpage yang aku ikut kat Facebook seringkali post bende-bende seperti "Tak semestinya orang yang kita cinta akan menjadi jodoh kita sebab jodoh itu rahsia Allah".

Aku tahu aku tak berape pandai bab-bab agama ni...tapi aku pun tak jahil...seperti contoh...ye jodoh itu rahsia Allah, tapi kalau kita tak berusaha (maksudnye duduk dalam rumah 24 jam, kalau pegi kerja, pegi je kerja tak bertegur dengan sape pun just tawakal tunggu jodoh je), nak ke jodoh bergolek datang kat kite?

Melainkan tetibe ade mamat mane datang masuk meminang ataupun jodoh tu mak bapak yang aturkan...tapi STILL kene jaga batas jugak tau... bukannye bersosial sakan semate-mate nak cari jodoh... itu jodoh dari SYAITAN! ikut syariat yang ditetapkan, jaga batasan pergaulan... insya-Allah, Dia akan berikan kita jodoh yang baik... :)

Sekiranya dah jumpe pasangan yang kita rasakan akan menjadi jodoh kita, buat solat istikharah, mintak petunjuk dari-Nya, kemudian hanya Allah yang berhak tentukan sama ada itu jodoh kita atau tidak...barulah dikatakan jodoh itu rahsia Allah (pada pandangan aku la)...

Sama jugak dengan hal-hal lain... katakan esok exam, tapi satu ape pun tak bace, then kita just cakap "Tawakal je la", bukan ke bodoh namenye tu (sorry terkasar bahasa pulak)...

Tawakal ni kita gunakan bila kita dah berusaha atau merancang sesuatu sehabis baik, then kita tawakal je la sama ada Allah nak bagi kejayaan atau tak...ni satu ape pun tak buat tetibe nak cakap tawakal? Macam ape entah...

Selalu aku nampak situasi ni kat kalangan budak kolej aku...contoh, bile buat assignment, nak copy je assignment kawan lain, then bila hantar kat lecturer, cakap tawakal je supaya dapat markah tinggi...bile exam tak nak bace ape pun atau tanye kawan yang lagi pandai, dah habis exam cakap tawakal lagi, bila dapat result salahkan takdir...memang BAGUS je kan orang macam tu?

So, jangan sewenang-wenangnya gunakan perkatan tawakal ye melainkan anda dan berusaha, lepas tu nak tawakal, tawakal la...bagi aku tawakal tanpa usaha seperti menghadap makanan ketika lapar, tapi bertawakal mengharapkan makanan masuk sendiri ke dalam mulut tanpa berusaha untuk menyuapkannya...Sekian Assalamualaikum...annyeong!

No comments:

Post a Comment