28 April 2011

Penunggu Istana...Realiti atau "Fantasi"?

Assalamualaikum...aku tengok makin "hot" entri-entri blogger pasal cerite ni...sebab cerite ini adalah jenis dokumentari dan memang kisah benar dan dikatekan kononnye scene pembunuhan Mustaqim dan Zafirah (watak dalam cerite ni) juge adalah REAL!

Kononnye jugak orang yang membunuh tu (namenye Amar) dirasuk dan kemudian hilang. Si Yaya (Nadzirah) menarik diri sementare Sara tak tau ape jadi dengan die di akhir cerite.(Ni abang aku yang cerite balik dekat aku sebab die yang tengok...aku tak tengok...hehehe...)

Tapi ianye menarik minat aku dan abang aku untuk mengkaji cerite ini same ade sahih atau tidak...

Jadi risik punye risik kitorang dah dapat kesimpulannye.Aku rase cite ni hanye benar pade rakaman entitinye dan bukan pade scene pembunuhan tersebut!Jadi kat bawah ni adalah gambar fanpage filem ni berserta dengan komen pengguna-pengguna Facebook...(gambar aku blurkan sebab aku bukan jenis "jual" gambar orang yang aku tak kenal dekat blog...^_^)


Pertame, kalau betul Mustaqim dan Zafirah kene bunuh, ianye sudah menjadi kes polis dan segale bukti yang ade tidak boleh dibawe keluar...macam mane boleh jadi filem pulak?

Kedue, kalau scene pembunuhan tu betul-betul punye...mane boleh lepas Lembaga Penapisan Filem (LPF)...sedangkan scene berunsur keganasan melampau kalau nak masuk pawagam pun kene potong dulu dengan LPF...inikan pulak betul-betul punye scene pembunuhan...

Ketige, diorang kate diorang tinggal berlime lepas kru Seekers balik...tak ade kru lain...tapi siape yang amik gambar diorang berlime?nak kate pakai stand kamera, tak juge sebab aku tahu beza antara tangkap gambar gune tangan sendiri dengan gune stand kamera...sile rujuk gambar di bawah ni dan korang nilai la sendiri...Keempat, diorang kate diorang nak buat aktiviti paranormal sebagai final assignment diorang...tapi ade ke tugasan macam tu untuk final work bagi semester terakhir?Dan pihak tempat mereke belajar boleh pulak beri pelepasan untuk mereka buat kerje berbahaya macam tu?

Kelime, takkan Uncle Seekers sesuke hati je tinggalkan equipment kat diorang berlime dengan senang?Mase scene mule-mule...Uncle begitu garang tapi lepas tu jadi lembut hati dengan bagi diorang equipment....part ni memang aku tak paham...

Keenam, diorang kate filem ni tak ade pengarah...tapi kenape aku tengok kat Sinema Malaysia kate ade pengarah?

Ketujuh, punye banyakla orang kondem kate filem ni tak benar dan mempermainkan "kematian" Mustaqim dan Zafirah...kalau betullah apa yang dikate, ape lah kiranya pihak 'pengeluar filem eksklusif' ini menganjurkan majlis tahlil buat mereka...atau pihak tersebut tampilkan keluarga pelajar yang malang ni di sidang media bagi menceritakan hal sebenar...
paling tidak pun pihak tersebut dengan beraninya mengisytiharkan jumlah keuntungan filem realiti seram ini diberikan kepada keluarga mangsa..Ada bran tak?

Walaupun filem ini dikatekan sebuah filem benar (kata pengeluar filem eksklusif ini), mungkin ade banyak keraguan yang boleh ditimbulkan. Bak kate beberapa blogger, sekiranye footage yang diambil itu adalah benar, make ia menjadi bahan bukti polis. Bahan bukti adelah sulit dan tidak boleh sewenang-wenangnya dibawe keluar...

Jadi korang boleh pikir betul atau tidak ape yang aku katekan ni sebab semua orang ade pandangan masing-masing...kepade sesiape yang ade fakta yang benar...sharing-sharing la ye..?hehehe...ok bye...Assalamualaikum...

p/s:andai benar Mustaqim dan Zafirah sudah meninggal dunia...Al-Fatihah untuk mereka...dan jika tidak benar...sesiape yang buat cerite ini pandai-pandai la tanggung dosa sebab kite tak boleh mempermainkan kematian orang, ok? Sekian terima kasih...=)

No comments:

Post a Comment